- Szczegóły
-
Opublikowano: wtorek, 27, luty 2018 17:30
-
opublikował Filip Gałęzki

Â
           21 lutego obchodzony jest DzieÅ„ JÄ™zyka Ojczystego, ustanowiony przez UNESCO. ÅšwiÄ™to upamiÄ™tnia wydarzenia w mieÅ›cie Dhace (obecnie stolica Bangladeszu), gdzie w 1952 roku piÄ™ciu studentów uniwersytetu zginęło podczas pokojowej demonstracji. Domagali siÄ™ nadania jÄ™zykowi bengalskiemu statusu jednego z dwóch jÄ™zyków urzÄ™dowych w Bengalu Wschodnim, należącym wówczas do Pakistanu. Oficjalnie rzÄ…d Pakistanu ogÅ‚osiÅ‚ bengalski jÄ™zykiem urzÄ™dowym w 1956 roku, po wielu latach sporów. Obecnie 21 lutego to Å›wiÄ™to narodowe w Bangladeszu. Z najnowszych statystyk wynika, że co dwa tygodnie znika bezpowrotnie jeden jÄ™zyk, a jednoczeÅ›nie ogromna część zwiÄ…zanego z nim bogactwa intelektualnego i kulturalnego. OrganizujÄ…c co roku obchody Dnia JÄ™zyka Ojczystego, UNESCO podkreÅ›la swoje zaangażowanie w ochronÄ™ i promocjÄ™ różnorodnoÅ›ci kulturowej, a także wielojÄ™zycznoÅ›ci w edukacji, dostrzegajÄ…c ich znaczenie dla zrównoważonego rozwoju. W naszej szkole 19 lutego rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ TydzieÅ„ JÄ™zyka Polskiego.  MÅ‚odzież zmagaÅ‚a siÄ™ z zawiÅ‚oÅ›ciami naszego piÄ™knego, ale trudnego jÄ™zyka, biorÄ…c udziaÅ‚ w lekcjach tematycznych i przystÄ™pujÄ…c do licznych konkursów. Każdy dzieÅ„ byÅ‚ poÅ›wiÄ™cony innemu zagadnieniu. Pierwsze zadanie polegaÅ‚o na stworzeniu z podanych liter jak najwiÄ™kszej liczby polskich wyrazów. Rekordzistki z III b PG uÅ‚ożyÅ‚y ich aż 362 , w zaskoczenie wprawiÅ‚ wszystkich także Maciek RosiÅ„ski z IV b ze swoim rekordem 142 słów. Drugi dzieÅ„ zdominowali poeci, którzy mieli tchnąć nowe życie w stare teksty i tworzyli wiersze z odzysku. Trzeci dzieÅ„ wzbudziÅ‚ najwiÄ™cej emocji i poÅ›wiÄ™cony byÅ‚ ortografii. Przed uczestnikami staÅ‚o nie lada wyzwanie - najeżone trudnoÅ›ciami dyktando trzeba byÅ‚o podyktować koledze, ale najpierw należaÅ‚o do niego przybiec. Zadanie podzielone byÅ‚o na trzy etapy o zróżnicowanym stopniu trudnoÅ›ci. DziÄ™ki temu mogli wziąć w nim udziaÅ‚ nawet najmÅ‚odsi. Na szczególne uznanie zasÅ‚ugujÄ… dzielni uczniowie klas II i III PSP. Czwartego dnia uczniowie zmierzyli siÄ™ z polonistycznym kahootem. Do tego zadania niezbÄ™dne byÅ‚o ich ulubione medium, wobec tego nikogo nie trzeba byÅ‚o specjalnie zachÄ™cać. W piÄ…tek wszystkie klasy projektowaÅ‚y koszulki promujÄ…ce jÄ™zyk polski. Uroczyste podsumowanie i wrÄ™czenie nagród odbÄ™dzie siÄ™ w marcu, bowiem do tego czasu uczniowie tropiÄ… błędy ortograficzne i jÄ™zykowe w okolicy. Przez ten tydzieÅ„ dużo siÄ™ dziaÅ‚o w naszej szkole. W zabawÄ™ zaangażowali siÄ™ nawet najmÅ‚odsi. Uczniowie klas I-III przez caÅ‚y tydzieÅ„ dodatkowo rozwiÄ…zywali rebusy, krzyżówki, wykreÅ›lanki, a nawet stworzyli wÅ‚asnÄ… grÄ™ edukacyjnÄ…. UdaÅ‚o siÄ™ na chwilÄ™ zwrócić uwagÄ™ uczniów na ważne zagadnienie, jakim jest poprawność jÄ™zykowa i jaki potencjaÅ‚ posiada nasz jÄ™zyk ojczysty. XD okazaÅ‚o siÄ™ najpopularniejszym mÅ‚odzieżowym sÅ‚owem roku. Jest rzeczownikiem, ale - jak czytamy na stronie internetowej PWN - może też funkcjonować jako wykrzyknik, partykuÅ‚a, nieodmienny przymiotnik lub przysłówek, czyli posiada wiele zastosowaÅ„. Zawrotna kariera medialna tego wyrazu Å›wiadczy dobitnie o pewnym niepokojÄ…cym zjawisku- zubożeniu jÄ™zyka. Aktywność uczniów podczas ostatniego tygodnia Å›wiadczy o tym, że ten problem nam tak szybko nie grozi.Â
tekst Adriana Gall
foto Joanna Sowierszenko
Â